White Apple : Electrical Engineering Information Bank

آخرين مقالات متني ارسالي ->   |  دودكش خورشيدی-راهكاری جديد جهت توليد برق از انرژی خوشید (engramin777) ‍(4556)   |  قوس الکتریکی (imansarzehi) ‍(3250)   |  حفاظت الکتریکی و انواع رله ها (mhdkiani) ‍(9557)   |  ساختار پست های فشار قوی (saeid4002) ‍(4947)   |  مقدمه‌ای بر شناخت خازن (saeid4002) ‍(3480)   |   آخرين مقالات PDF ارسالي ->   |  کلید های اتوماتیک فشار ضعیف (pichak) ‍(441)   |  مدرات کاربردی در PLC (vahidvaysi) ‍(634)   |  ساختار خازن و انواع آن (saeid4002) ‍(362)   |  کنترل دبی خروجی مخزن با استفاده از روش کنترل تطبیقی (hamid_ieee) ‍(730)   |  صاعقه و حفاظت از آن  (kiaelectron) ‍(269)
   
   
 

 
سيستم هوشمند امتياز
ثبت نام
رمز عبور را فراموش كرده ايد؟
نام کاربری
كلمه عبور

خوش آمديد كاربر ميهمان!





بانک


ماشينهاي الكتريكي : سیر تكاملی ژنراتورهای سنكرون

تاریخچه

ژنراتور سنكرون تاریخچه‌ای بیش از صد سال دارد. اولین تحولات ژنراتور سنكرون در دهه 1880 رخ داد. در نمونه‌های اولیه مانند ماشین جریان مستقیم، روی آرمیچر گردان یك یا دو جفت سیم‌پیچ وجود داشت كه انتهای آنها به حلقه‌های لغزان متصل می‌شد و قطبهای ثابت روی استاتور، میدان تحریك را تامین می‌كردند. به این طرح اصطلاحاً قطب خارجی می‌گفتند. در سالهای بعد نمونه دیگری كه در آن محل قرار گرفتن میدان و آرمیچر جابجا شده بود مورد توجه قرار گرفت. این نمونه كه شكل اولیه ژنراتور سنكرون بود، تحت عنوان ژنراتور قطب داخلی شناخته و جایگاه مناسبی در صنعت‌برق پیدا كرد. شكلهای مختلفی از قطبهای مغناطیسی و سیم‌پیچهای میدان روی رتور استفاده شد، در حالی كه سیم‌پیچی استاتور، تكفاز یا سه‌فاز بود. محققان بزودی دریافتند كه حالت بهینه از تركیب سه جریان متناوب با اختلاف فاز نسبت به هم بدست می‌آید. استاتور از سه جفت سیم‌پیچ تشكیل شده بود كه در یك طرف به نقطه اتصال ستاره و در طرف دیگر به خط انتقال متصل بودند.
ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه دوشنبه Nov 28, 2011 8:12 pm
(ادامه متن | 45837 بایت باقیمانده | 3 نظرات | مقاله | امتیاز: 3.83)

ماشينهاي الكتريكي : ژنراتورها

 مقدمه: هدف از انجام این تحقیق بررسی سیر تحقیقات انجام شده با موضوع ژنراتورها(ساختمان و اساس کار و سیر تکاملی ژنراتوها بخصوص ژنراتور های سنکرون ) است . به این منظور ، بررسی مقالات منتشر شده که با این موضوع مرتبط بودند و جمع آوری خلاصه مطالبی از منابع صورت گرفت و بعد چکیده آنها استخراج شد.
ژنراتورها همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است . ساخت اولین نمونه ژنراتور (سنکرون) به انتهای قرن 19 برمی گردد. مهمترین پیشرفت انجام شده در آن سالها احداث اولین خط بلند انتقال سه فاز از لافن به فرانکفورت آلمان بود. در کانون این تحول ، یک هیدروژنراتور سه فاز 210 کیلو وات قرار گرفته بود. عیلرغم مشکلات موجود در جهت افزایش ظرفیت و سطح ولتاژ ژنراتورها، در طول سالهای بعد تلاشهای گسترده ای برای نیل به این هدف صورت گرفت. 
ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه سه شنبه Oct 27, 2009 8:43 pm
(ادامه متن | 27077 بایت باقیمانده | 2 نظرات | مطلب | امتیاز: 4)

ماشينهاي الكتريكي : نحوه فیلتر کردن روغن ترانسفورماتور

روغن ترانسفورماتورهای قدرت نقش بسیار مهمی در عملكرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عایق كنندگی، خنك كنندگی و تشخیص عیب از جمله مهمترین وظایف روغن می باشند. با پیرشدن ترانسفورماتور ، روغن این دستگاه بعضی از خصوصیات شیمیایی و الكتریكی خود را از دست می دهد. از جمله مهمترین این خصوصیات می توان به خصوصیات الكتریكی كه حائز اهمیت می باشند، اشاره نمود.
دلایل اصلی كه روغن ترانسفورماتورهای قدرت را دچار مشكل می نمایند عبارتند از:
۱) افزایش ذرات معلق در روغن
۲) وجود آب به مقدار زیاد در روغن
۳) وجود آلودگی های شیمیایی مانند اسیدیته و...
ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه چهار شنبه Sep 23, 2009 6:36 pm
(ادامه متن | 7131 بایت باقیمانده | نظرات؟ | امتیاز: 3.42)

ماشينهاي الكتريكي : روغن ترانسفورماتور

روغن ترانسفورماتور بخش تصفیه شده روغن معدنی می باشد که در دمای بین 250 تا 300 درجه سانتی گراد به جوش آمده است . این روغن پس از تصفیه از لحاظ شیمیایی کاملاً خالص بوده و تنها شامل هیدرو کربنهای مایع می باشد. روغن ترانسفورماتور دو وظیفه اساسی بر عهده دارد:اول اینکه بعنوان عایق الکتریکی عمل می نماید و ثانیاً حرارت های ایجاد شده در قسمتهای برقدار ترانسفورماتور را به خارج منتقل می کند.با ولتاژ های بالایی که هم اکنون در شبکه انتقال انرژی صورت می گیرد نیاز به روغن ترانسفورماتور ها بعنوان عایق الکتریکی و وسیله خنک کننده افزایش یافته است.چنانچه روغن خالص باشد مشخصات الکتریکی آن خوب خواهد بود و نیز اگر ویسکوزیته (چسبندگی) روغن کم باشد ، خاصیت خنک کنندگی بهتری خواهد داشت و POUR POINT آن پائین خواهد بود . به هر حال ویسکوزیته روغن را نمی توان بسیار پائین انتخاب کرد زیرا در این صورت flash point روغن پائین تر خواهد آمد و از روغن با flash point پائین نبایستی استفاده کرد.پائین ترین حد flash point در اینگونه موارد 130 درجه سانتی گراد در نظر گرفته میشود.در عین حال ویسکوزیته روغن نباید به اندازه کافی پائین باشد تا p.p روغن کمتر از 40- درجه سانتی گراد باشد.( در بعضی کشورهای اروپای شمالی از روغنهایی با p.p پائیت استفاده میشود ) .


ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه جمعه Aug 28, 2009 11:00 am
(ادامه متن | 14033 بایت باقیمانده | نظرات؟ | مطلب | امتیاز: 4)

ماشينهاي الكتريكي : ترانسفور ماتورهاي برق

اهميت ترانسفورماتورها در صنعت برق و شبكه‌هيا صنعتي، بركسي پوشيده نيست. امروزه يكي از ملزومات اساسي در انتقال و توزيع الكتريكي در جهان ترانسفورماتورها، مي‌باشند.
ترانسفورماتورها در اندازه‌ها و توان‌هاي مختلفي جهت تغيير سطح ولتاژ الكتريكي به‌منظور كاهش تلفات ولتاژ در فرآيند انتقال و توزيع انرژي الكتريكي به‌كار مي‌روند. در صنعت سيمان، به‌عنوان يكي از مصرف كننده‌هاي بزرگ برق و استفاده از سطوح ولتاژ مختلف در آن، استفاده از ترانسفور ماتورها يكي از اركان اجتناب‌ناپذير مي‌باشد. در اين مقاله به اختصار ترانسفورماتورها، ساختمان آنها، تعميرات و نگهداري آنها مورد بررسي قرار گرفته است.
ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه دوشنبه Jun 29, 2009 6:39 pm
(ادامه متن | 30808 بایت باقیمانده | نظرات؟ | مطلب | امتیاز: 5)

ماشينهاي الكتريكي : تاریخچه ساخت ترانسفور ماتور قدرت خشك

در ژوئيه 1999، شركت ABB، يك ترانسفور ماتور فشار قوي خشك به نام “Dryformer “ ساخته است كه نيازي به روغن جهت خنك شدن بار به عنوان دي الكتريك ندارد.در اين ترانسفورماتور به جاي استفاده از هاديهاي مسي با عايق كاغذي از كابل پليمري خشك با هادي سيلندري استفاده مي شود.تكنولوژي كابل استفاده شده در اين ترانسفورماتور قبلاً در ساخت يك ژنراتور فشار قوي به نام "Power Former" در شركتABB به كار گرفته شده است. نخستين نمونه از اين ترانسفورماتور اكنون در نيروگاه هيدروالكتروليك “Lotte fors” واقع در مركز سوئد نصب شده كه انتظار مي رود به دليل نياز روزافزون صنعت به ترانسفورماتور هايي كه از ايمني بيشتري برخوردار باشند و با محيط زيست نيز سازگاري بيشتري داشته باشند، با استقبال فراواني روبرو گردد.
ايده ساخت ترانسفورماتور فاقد روغن در اواسط دهه 90 مطرح شد. بررسي، طراحي و ساخت اين ترانسفورماتور از بهار سال 1996 در شركت ABB شروع شد. ABB در اين پروژه از همكاري چند شركت خدماتي برق از جمله Birka Kraft و Stora Enso نيز بر خوردار بوده است.
ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه جمعه Jun 12, 2009 9:14 am
(ادامه متن | 10266 بایت باقیمانده | 1 نظر | مطلب | امتیاز: 0)

ماشينهاي الكتريكي : درباره ترانسفورماتور

 ساختمان ترانسفورماتورترانسفورماتورها را با توجه به كاربرد و خصوصيات آنها به سه دسته كوچك متوسط و بزرگ دسته بندي كرد. ساختن ترانسفورماتورهاي بزرگ و متوسط به دليل مسايل حفاظتي و عايق بندي و امكانات موجود ، كار ساده اي نيست ولي ترانسفورماتورهاي كوچك را مي توان بررسي و يا ساخت. براي ساختن ترانسفورماتورهاي كوچك ، اجزاي آن مانند ورقه آهن ، سيم و قرقره را به سادگي مي توان تهيه نمود. 
اجزاي تشكيل دهنده يك ترانسفورماتور به شرح زير است؛
ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه چهار شنبه May 06, 2009 6:18 pm
(ادامه متن | 16735 بایت باقیمانده | 1 نظر | مطلب | امتیاز: 4)

ماشينهاي الكتريكي : طراحی و اجرای سیستم مانیتورینگ On-line ترانسفورماتور

مقدمه:
با توجه به اهمیت ترانسفورماتورها و لزوم بهره‌برداری مناسب از آنها، پروژه طراحی و اجرای سیستم مانیتورینگ On-line ترانسفورماتور از اسفند سال84 در گروه خط و پست پژوهشگاه نیرو آغاز و پس از گذراندن مراحل طراحی و اجرا با موفقیت بر روی ترانسفورماتور 230 کیلوولت پست‌کن، در اسفند 86 با موفقیت به پایان رسید.
در این مقاله ابتدا به بیان نتایج بدست آمده از تحقیق و بررسی درخصوص لزوم به کارگیری این سیستم‌ها در صنعت برق و سپس معرفی ویژگی‌ها و قابلیت‌های سیستم طراحی شده در پژوهشگاه نیرو پرداخته می‌شود
ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه یک شنبه Jan 11, 2009 1:48 am
(ادامه متن | 25734 بایت باقیمانده | 2 نظرات | مقاله | امتیاز: 4.5)

ماشينهاي الكتريكي : آشنايي با استپ موتور

با پيشرفت روز افزون علم و فناوري همواره نياز هاي جديد به وسايل و دستگاه هاي جديد تر جهت هماهنگي همه بخشهاي صنعت با اين پيشرفت ، به وجود مي آيند. بدين منظور شناخت و طراحي راه كارها و وسايل جديد امري است اجتناب ناپذير.از جمله اين پيشرفت ها ساخت نوع جديد و پيشرفته تري از موتورهاي الكتريكي به نام استپ موتور ها يا موتورهاي پله اي است كه با كاهش انواع هزينه ها در صناع كم كم جاي مكانيزم هاي پيچيده مكانيكي را خواهند گرفت.در اين مقاله سعي شده است تا بسيار مختصر و متناسب با محدوديت ها بزباني ساده و قابل درك ساختار و نحوه كاركرد و كنترل موتورهاي استپي  بررسي و بيان شود.

ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه جمعه Nov 14, 2008 10:40 pm
(ادامه متن | 13633 بایت باقیمانده | نظرات؟ | مطلب | امتیاز: 4.5)

ماشينهاي الكتريكي : الکترو موتور وعيب يابي آن

موتور هاي الکتريکي (آسنکرون-يونيورسال-قطب چاکدار ) عيب يابي ورفع عيب موتور هاي مذکور .
موتور ها مهمترين اجزايي هستند که در لوازم برقي گردنده بکار مي روند.موتور ها انرژي الکتريکي را به انرژي مکانيکي تبديل مي کنند. الکتروموتور ها را مي توان به سه دسته کلي تقسيم کرد.1-موتور هاي آسنکرون    2 -موتور هاي يونيورسال     3-موتور با قطب چاکدار
موتور ها مهمترين اجزايي هستند که در لوازم برقي گردنده بکار مي روند.موتور ها انرژي الکتريکي را به انرژي مکانيکي تبديل مي کنند. الکتروموتور ها را مي توان به سه دسته کلي تقسيم کرد.1-موتور هاي آسنکرون    2 -موتور هاي يونيورسال     3-موتور با قطب چاکدار

ماشينهاي الكتريكي
 
ارسال شده توسط whiteapple در مورخه سه شنبه Oct 21, 2008 6:11 pm
(ادامه متن | 17951 بایت باقیمانده | 2 نظرات | مطلب | امتیاز: 4.4)

انتخاب صفحه از 7 صفحه.



 
بانک اطلاعات مهندسی برق

 
 


PHP-Nuke Copyright © 2006 by Francisco Burzi.
All logos, trademarks and posts in this site are property of their respective owners, all the rest © 2006 by the site owner.
Powered by Nuke Evolution 2.0.7 - Nuke-Evolution Xtreme 2.0 Edition.

[ مدت زمان ایجاد صفحه: 0.21 ثانیه | Memory Usage: 6.07 MB ]

Do Not Click
 
تبليغات | ارتباط با ما | پیوندها | معرفی به دوستان | گروه ها و امتيازات
برترینها | لیست کاربران | آمار سایت | آرشیو مطالب | نقشه سایت

White Apple © 2008 - E-mail: info@ewa.ir - SMS: 09366939996